Saturday, July 5, 2008

Comfort Food


Jag har aldrig varit den tröstätande typen. När jag hör om tjejer som dränker sina sorger i ett storpack Ben&Jerry's Chocolate Chip Cookie Dough Ice Cream skakar jag på huvudet och finner beteendet en smula besynnerligt.

Om jag är deppig slutar jag äta och blir blek, mager och hålögd. Det är när jag mår riktigt bra som jag äter som bäst. Följande rätt lagades några dagar efter att jag fått ett nytt jobb. Ni kan kalla det comfort food, jag kallar det världens bästa pastagratäng.


500 gr rigatonipasta
1 broccolihuvud, uppskuret i buketter
5 dl röd mjölk
3 dl grädde
3 dl riven stark ost (jag använde lagrad cheddar, men Västerbotten eller lagrad Präst funkar också)
2 dl riven parmensan
2 matskedar dijonsenap
150 gram färsk spenat
Havssalt och nymalen svartpeppar

Förvärm ugnen till 200 grader. Koka rigatonin al dente i saltat vatten, när det är 5 minuter kvar kan du slänga i broccolin. Häll av vattnet och lägg tillbaka pastan och broccolin i kastrullen. Tillsätt mjölk, grädde, 2 dl cheddar, hälften av parmesanosten, senap, salt, peppar, spenatbladen och blanda. Häll upp i ugnsfast form, toppa med resten av osten, gå några varv med pepparkvarnen och ställ in i ugnen i 15 minuter tills ytan är gyllene och knaprig.

Servera dig själv en rejäl grabbportion och skölj gärna ned med ett stort glas gott rödvin.

/Cecilia

No comments: