Saturday, July 12, 2008

Rika barn, fattiga barn, troende barn

På mitt förra jobb träffade jag en ung tjej som bor i Waterloo, en stadsdel i Sydney mellan Surry Hills och Redfern. Hon berättade att hennes pappa brukar köpa ett stort paket korv, en limpa vitt formbröd, ett paket coco pops och koncentrerad saft varje måndag och så fick det räcka till henne och brorsan hela veckan.

Idag var jag ett kvarter ifrån det housing commission där den tjejen bodde, i samma stadsdel men på ett ställe som heter Dank Street.

Runt Dank Street finns konstgallerier, caféer, restauranger, ekologiska mataffärer och exklusiva antikhandlare. Längs med gatan står vintage bilar parkerade och män med uppkavlade byxor och alphaville frisyrer trängs med lesbiska kvinnor och deras handmålade dra-maten. Sydneys media profiler letar efter zucchini flowers till extrapris och reklamarna hänger på Dank Street Depot. Alla handlar på Fratelli Fresh, samma ställe som levererar till Sydneys bästa restauranger. Idag handlade jag även min middag där och så här tjusig och lagom snobbig blev den.


Går man ner Dank Street förbi Fratelli Fresh och tar vänster på Young Street kommer man till Hillsong Church (klicka och kolla introt på hemsidan, det säger allt). Hillsong är som Australiens version av Livets Ord men med cirka 200,000 medlemmar. Så fort de släpper en CD så åker den direkt upp till nr.1 på topplistan. Kyrkans grundare Brian Huston tjänade 50 miljoner dollar i årsskiftet 04/05 skattefritt, och har sen dess valt att inte avslöja sin inkomst.

Besök Waterloo nästa gång du kommer till Sydney, så lovar jag att du får se många sidor av stan, allt på bekvämt gångavstånd.

/Katarina

No comments: