Monday, September 1, 2008

OMG I made it!

Jaha, så var det över. Och jag mår grymt bra. Jag är gladare, sover bättre, har fått massor av energi (har börjar powerwalka på morgnarna innan jobbet, något som aldrig tidigare hänt) och sötsuget är borta.

För min del handlade det inte om viktminskning utan om att kickstarta ett hälsosammare liv, men som en bonus har jag har gått ned 1,5 kg fett och ökat min muskelmassa med ett par procent tack vare träningen.

Det konstigaste av allt är att nu när det är över så vill jag inte ens ha något av alla de där onyttiga sakerna som jag dagdrömde om när det var som värst. Ikväll festade jag loss på ostmackor på grovbröd från tyska bageriet och chai med honung och mjölk. Galet gott.


Många undrar hur mitt detoxprogram såg ut, här är en fri översättning av instruktionshäftet:
Vecka 1: (Helt vegetarisk)

GRÖNSAKER
Att undvika: Inga
Detta kan du äta: Alla grönsaker, helst KRAV-märkta, råa eller lätt ångkokta. Se till att du inkluderar massor av vitlök, lök, morötter, selleri, avocado, ingefära, persilja och mynta eftersom de bidrar till kroppens naturliga detoxprocess

FRUKT
Att undvika:
Konserverad frukt och all juice som inte är färskpressad i råsaftcentrifug
Detta kan du äta: All frukt, helst KRAV-märkt. Små mängder torkad frukt är ok. Ananas, citron och paw paw (lycka till med att hitta det i Svedala) innehåller viktiga enzymer som förbättrar matsmältningen

MJÖLKPRODUKTER
Att undvika:
Alla komjölksprodukter såsom mjölk, ost, grädde, creme fraiche och glass
Detta kan du äta: Naturlig, osötad yoghurt

MJÖL & GRYN
Att undvika: Allt som innehåller vitt mjöl, frukostflingor, musli
Detta kan du äta: Råris och naturella riskkakor, puffat råris till frukost

NÖTTER & FRÖN
Att undvika: Jordnötter samt alla saltade, rostade och smaksatta nötter. Refried beans.
Detta kan du äta: Osaltade nötter, mandel är bäst men naturella cashews och brazil nuts funkar också, men begränsa intaget till en handfull om dagen. Solrosfrön, sesamfrön, pumpafrön är bra. Alla bönor och linser är tillåtna, helst ska du blötlägga dem själv.

FETT & OLJA
Att undvika:
Smör, margarin, transfetter, mättade fetter
Detta kan du äta: Olivolja

KRYDDOR
Att undvika:
Sötningsmedel, salt, MSG, artificiella färgämnen, kryddblandningar
Detta kan du äta: Peppar, vitlök, citron, färska kryddor, tamari, dijonsenap, balsamvinäger, torkade malda kryddor så som koriander, kummin, kanel, oregano, gurkmeja etc

DRYCK
Att undvika:
Alkohol, koffein, lightläsk, vanlig läsk, saft, juice från butik, te, kaffe
Detta kan du dricka: Vatten, örtte, grönt te, färsk grönsaksjuice, saltfri grönsaksbuljong, rismjölk, kolsyrat naturellt mineralvatten

Vecka 2:
Som ovan men du kan även äta:
Fisk: Lax, vit fisk, ostron, calamari, sardiner
Kyckling (helst KRAV)
Ägg (KRAV)
Quinoa

Vecka 3:
Som ovan men du kan även äta:
Lamm
Kalv
Risbröd
Havremjölk
Sojamjölk

Man ska undvika att steka saker, hellre ångkoka eller ugnssteka. Jag har gjort linssoppa och ätit till lunch och wokat grönsaker med råris på kvällarna. Andra grejer man kan laga är hemmagjord falafel, kokt kycklingfilé, egen pesto utan parmesan, hummus, ratatouille, kikärtscurry, kidneybönsallad med selleri och morötter, guacamole med bara avocado, citron och chili etc. Det är svårt att inte salta i början men man vänjer sig snabbt. I grytor och soppor är det ok att använda saltreducerad grönsaktbuljong (typ Friggs) och det är viktigt att dricka massor av vatten med citron eller äppelcidervinäger. Honung är inte tillåtet. Till frukost har jag gjort i ordning burkar i kylen med yoghurt som jag häller frysta hallon och blåbär på som tinar i kylen över natten och så äter jag det med puffat råris-jättegott. Man ska helst undvika bananer och potatis också, men jag har ätit det litegrann ändå. Har gjort jättegoda fruktsallader också.

Tillskotten jag tagit heter så här: (ni får googla, alternativt ta med listan till en hälsokost)
Paracea Forte: 2 dagar i veckan
Slippery Elm: (jo, det heter faktiskt så) resterande 5 dagar i varje vecka
Triflora: Resterande 5 dagar i varje vecka
P2 Detox: Ett pulver som man tar i vatten varje morgon
Liquid Herb (eller LivCo): En SKITÄCKLIG dryck som man tar varje morgon, leder till förbättrad matsmältning och renar kroppen på gifter

De tre första dagarna är jättejobbiga, det är lika bra att ni ställer in er på det. Kanske var det värre för mig för jag hade festat rejält helgen innan och ätit mycket fett och så. Kan vara bra att trappa ned innan man börjar på riktigt, övergången blir enklare då. Men redan på tredje dagen började jag att må bättre. Man ska inte träna stenhårt under den här treveckorsperioden, men 1 timmes promenad per dag i rask takt rekommenderas (jag har dock inte gått varje dag utan 4ggr i veckan). Yoga och simning är också bra.

Om jag peppat någon att späka sig som jag under tre veckor, lova att ni berättar hur det går i kommentarsfältet.

/Cecilia

No comments: