Sunday, July 20, 2008

Buljongkokt kyckling med ångkokta grönsaker

Det kryper i hela min kropp av obehag när jag måste lägga ut en misslyckad bild på en av de godaste rätterna jag lagat på länge. Jag är en estetisk perfektionist som har mycket svårt att acceptera att det inte alltid kan bli som man tänkt sig. I detta fall var det en mycket hungrig kille samt ett döende kamerabatteri som gjorde att jag var tvungen att nöja mig med nedanstående bild. I vilket fall som helst, testa, detta är fantastiskt gott och låter du bli riset har du en GI-rätt som till och med Anna Skipper skulle godkänna.



2 kycklingfiléer (ej kycklinglårfilé)
1 kycklingbuljongtärning
En skvätt vitt vin
Vatten
5 svartpepparkorn
1 bit morot
En liten bit färsk ingefära

Sås:
1 färsk röd el. grön chili, hackad
Ett par cm riven färsk ingefära
2 finhackade vitlöksklyftor
1 dl hackad färsk koriander
7 cm gurka, urkärnad och finhackad
1 tsk rostad chilipasta (inte den superstarka sorten)
4 msk vegetabilisk olja
2 msk saft från en pressad citron
En nypa socker
En skvätt vatten

Tillbehör:
1 stort broccolihuvud
3 nävar färska sockerärtor
Ris

Koka upp buljongen med svartpepparkorn, vitt vin, vatten, ingefära och morot. Lägg i kycklingfiléerna och dra ner värmen. Låt sjuda under lock i 20 minuter eller tills de är klara. Under tiden kan du koka riset om du vill ha ris till, och blanda ihop alla ingredienserna till såsen. Ångkoka grönsakerna i ett par minuter, de ska fortfarande vara krispiga och ha mycket spänst. Skär upp kycklingfiléerna i tunna skivor innan servering och fördela såsen rikligt över både kyckling och grönsaker. Servera med kinesisk soja.

/Cecilia

No comments: