Sunday, July 6, 2008

Längtan efter lax


Som jag längtar efter lax, stekt lax, havslax, kokt lax, laxmacka, gravad lax, rå lax, ugnsbakad lax, laxöring, varmrökt lax, laxtårta, halstrad lax. Bubba i Forrest Gump tänker på räkor och jag tänker på lax. Ibland dagdrömmer jag om hur fint och lugnt laxarna simmar upp en älv, på hur de hoppar så där fiskigt över den glittriga vattenytan.

Laxen är en fisk man kan lita på, redig och ordentlig. Den förlåter de mest tafatta matlagningsförsök och visar sig oftast från sin allra finaste, ljusrosa sida.

Det är inte så att jag går utan lax i Australien, tvärtom havslaxen här är ofta av mycket god kvalité. Men beställer man en “salmon” sandwich till lunch får man lax på burk, som tonfisk, grå-rosa och svagt doftande av kattmat.

Beställer man en “smoked salmon” sandwich istället så får man oftast en okej macka med rökt lax, cream cheese, kapris och rödlök. Men jag är aldrig riktigt nöjd med den varianten. Jag vill ha dill, hovmästarsås och pepparrot!

Därför blev det ett litet glädjerop när jag och Cecilia hittade varmrökt öring på Norton Street, Westfield Bondi Junction (mataffärtips till er Sydneybor). Jag blev så glad över min fina lilla bit av varmrökt ljusrosa lax-kusin att jag glömde bort att handla något att äta till. Det blev improvisation med ett OK resultat.

Broccolinisallad (1 person)

En knippe broccolini (Broccolini är en framodlad mix av broccoli och kai lan, kinesisk broccoli, som är mycket god och något sötare och mildare än vanlig broccoli)
En halv näve saltade kapris (skölj av saltet innan)
En vitlöksklyfta
Olivolja

Koka upp vatten i en kastrull. Skär broccolinin på längden, man kan äta stammen också. När vattnet kokar lägg i broccolinin och låt koka i ca 3 minuter tills al dente.
Under tiden hetta upp en stor pöl med olivolja i en panna och stek vitlöken så den nästan friteras. Lägg sedan i kapris.

När broccolinin är färdig mixa allt och ät med ljummen varmrökt laxöring.

/Katarina

No comments: