Sunday, July 6, 2008

Mer lamm till folket!

Av min blivande svärmor fick jag en elektrisk långkokare i julklapp. Vad ska jag med den till tänkte jag samtidigt som jag spelade glad och överraskad. Men nu vet jag, hon vill ju vara säker på att jag kommer att laga lammkött till hennes son. För att bli en äkta aussiehustru så måste jag ju älska lamm. Kolla in videon med Sam Kekovich, en klassiker.



Och skulle man (om man vågar) yttra sig om att man är trött på grillat så är en lammstuvning ett acceptabelt alternativ.

Så nu med min fina kokare kan jag lägga i allt på en gång, billigt kött, grönsaker, kryddor och någon sorts vätska (buljong, vin eller vatten). På med knappen, dra därifrån hela dan och så kommer man hem till en grym stuvning med mört och fint kött.

Lammkotletter eller annat billigt lammkött. Det får gärna ha lite ben eller benmärg så att smaken blir god
En halv pumpa i kuber
Fyra morötter i kuber
3-4 klyftor vitlök
Krossade tomater
Färsk rosmarin
Rött vin
Köttbuljong

Stek först lamm så det får yta. Lägg i lök och vitlök. Blanda ihop lamm, lök, vitlök, pumpa, morötter, rosmarin i långkokaren och häll på vin och buljong så att vätska täcker alla ingredienser. Salta och peppra. Tryck på ”on”. När det har kokat klart (ca 4-5 timmar) kan du reducera vätskan om det behövs genom att ta upp porslinsdelen och sätta direkt på plattan med hög värme. Servera med potatismos och ärter.

/Katarina

No comments: