Monday, July 7, 2008

Olé!

Just nu är det så tråkigt på jobbet. När jag har det så här tråkigt så vill jag äta stark mat hela tiden. Så då sitter jag där runt lunchbordet med mina arbetskamrater, illröd i ansiktet och med tårar i ögonen eftersom min bleka skandinaviska kropp inte är uppfödd på chili utan på potatis, stuvade makaroner och falukorv. Men med den där sköna hettan i halsen så känns resten av arbetsdagen lite behagligare, allting lite roligare.

Mexikanska Starka Rullar

Ett halvt kilo nötfärs
En gul lök
2 birds eye chilli (små röda, starka chillifrukter)
Pirri Pirrikrydda
Paprikapulver
Tomatpure
5 zucchinis
1 röd paprika
Olivolja
2 nävar riven stark ost
Tortillas
Gräddfil
Avokado
Jalapenos på burk

Sätt på ugnen, använd grillfunktionen, högsta värme. Stek lök i panna tills mjuk. Lägg i färsen och stek i ca 5 minuter. På med pirri pirri krydda, paprikapulver och finhackad chili, tomatpuré och lite socker. Låt koka med lite vatten på spisen i ca 15-20 minuter tills det får en rund och stark smak. Under tiden skiva zucchinin och paprikan i skivor och lägg på bakplåtspapper.




Ställ in i ugnen och passa noga. Paprikan kommer att ta lite längre tid än zucchinin, skalet ska bli alldeles svart. Ta ut ur ugnen och låt svalna tills du kan dra av det brända skalet.

Skär up avokado och lägg på zucchini, strimlad paprika, köttfärs och avokado på varje tortillia och rulla till rulle. Strö på ost och satt in i den varma ugnen ca 5 minuter. Servera med gräddfil och om man har det tråkigt, extra jalapenos.

/Katarina

No comments: