Thursday, July 10, 2008

Darling Phõ


På hörnet av Pitt Street och Hunter Street finns det ett köpcentrum som heter Hunter Connection. Gå in från Pitt Street till rulltrappan, åk upp och finn en av Sydneys bästa och billigaste foodcourts. Det är ett Chinatown i miniatyr, mycket folk och rolig mat som gör att det blir svårt att bestämma sig. Jag går ett varv och ett varv till, förbi ett vietnamesiskt ställe som har allt ifrån helfriterad fisk till korv trädd på en citrongrässtjälk.

“Darling, do you want this?” säger en äldre vietnamesisk dam bakom kassan och pekar på en bild av Phõ. Jag säger ja eftersom jag aldrig kan neka när äldre damer i Australien kallar mig för ”love”, ”hon” eller ”darling”. Jag vet att hon säger det till alla men jag faller för det ända. Plus att hon erbjuder mig en kryddig mörk buljong gjord på kanel, anis, ingefära och kryddnejlikor serverat med mört kött, nudlar, chili, färsk mynta och citron, då kan man inte säga nej.

/Katarina

No comments: