Thursday, July 10, 2008

Pass, pesetas, piral och piljetter...och prit


Det blir alltid så fel när man ska försöka förklara svensk komik för australiensare. Försök själva att beskriva Sällskapsresan eller I managen med Glenn Killing på engelska. Yes yes, it was called the ironic generation, very funny they had this skit with a couple of Korean Adoptive Pears and another one that had the horniest guy in Kungsängen in it. Everyone loved it, it's like the humour of the Killinggänget is embedded into the genes of my generation in Sweden.

Jag låter alltid bli av princip. Tio av tio gånger blir det aldrig roligt att försöka översätta och förklara svensk humor till engelska. Det blir bara pinsamt och väldigt platt. Men det betyder inte att jag inte drar några klassiker för mig själv då och då. Bärra hem Berra kan jag säga till mig själv på göteborska och klucka förnöjt i min ensamhet. Eller på grov småländska utbrista: Hur många bultar finns det i Ölandsbron? och sedan fnissa för mig själv i flera minuter. Nu senast hände det när jag i onsdags kväll lagade en soppa och upptäckte att ingredienserna i min soppa blev en allitteration på samma sätt som det klassiska citatet från Sällskapsresan 1 när Siv och Majsan sitter på toan på Arlanda och dricker sprit medans de kollar att de har packat allt.

Potatis, purjolöks-, palsternacks- och pancettasoppa (4 port)

3 lagom stora potatisar
1 stor purjolök (spara några råa strimlor till garnering)
1 palsternacka
2 kycklingbuljongtärningar
1 liter vatten (drygt)
1 dl matlagningsgrädde
En skvätt torrt vitt vin
Salt, peppar, cayenne och färsk timjan efter smak
100-200g pancetta i tunna skivor

Börja med att skära upp pancettan i små bitar, lägg upp i en ugnsform med smörpapper i botten och stek i ugnen tills bitarna är knapriga. Låt rinna av på hushållspapper.

Skala och skölj rotsakerna, skär i kuber och låt dem svettas i lite olivolja. Häll på vattnet och smula i buljongtärningarna, låt stormkoka under lock i minst 20 minuter, gärna längre. Mixa soppan ganska slät med stavmixer, om du inte har det kan du mosa så gott det går med en ballongvisp. Tillsätt grädden och vinet, smaka av med kryddorna och låt puttra på svag värme ett par minuter.

Häll upp soppan i skålar och strö på den knapriga pancettan och den strimlade råa purjolöken. Servera gärna grillat tyskt lantbröd med ost på till soppan. Det bästa brödet i Sydney hittar du på The German Bakery, finns både vid Wynyard och Town Hall.

/Cecilia

No comments: