Tuesday, July 22, 2008

Jag är nyfiken – orange

Ibland får jag dille på olika färger. Det började med att min mamma skickade en mycket fin Marimekkokjol till mig med stora orangefärgade prickar. Sen köpte jag ett par nya stövlar i rödrostigt läder och en brandgul t-shirt från Country Road. Hade någon bett mig att hitta på ett DJnamn så hade jag valt DJ Orange Pekoe. Jag har ätit lassvis med mandariner och morötter och förra veckan råkade jag färga håret orange. Efter en heldag hos frissan är håret fixat men när jag kom hem var jag sugen på att laga den här fina soppan som är lite omgjord från Anna och Fanny Bergenströms fisksopparecept i den utmärkta kokboken Kärlek, Oliver och Timjan.



700gram fiskfilé - torsk (dory)
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
1 fänkål (fennel)
1 morot
5 små potatisar
1 liter kartong med färdig fiskbuljong (eller vatten så det täcker och buljongtärningar)
Färsk timjan
Krossade tomater
2 dl vitt vin
½ gram saffran
saft av en halv apelsin

Hacka lök och vitlök, stek till den är nästan genomskinlig i kastrull med olivolja. Skiva fänkål, morot, och skär potatisen i små kuber. Lägg i kastrullen med timjan och häll på buljong och tomater. Koka i ca 20 minuter och smula ner saffran tillsammans med vinet. Salta och peppra.

Koka i ytterligare 15 minuter. Skär upp fisken i stora bitar och lägg i soppan i ca 3-6 minuter. När allt är färdigt pressa i lite apelsin.

/Katarina

No comments: